projecte El meravellós món de les abelles:

projecte

El meravellós món de les abelles:
JUSTIFICACIÓ:
Considerem important conèixer la vida d'aquest petit insecte, la seua labor, la seua
organització en el rusc, com un dels més importants insectes socials i
també la importància que para nosaltres té, tant en els productes que elabora,
com per la labor de la pol·linització, sense la qual no tindríem molts de les fruites
que consumim.
També pretenem encuriosir i acostament al coneixement, de
fins ara un món desconegut, així com el respecte cap a tots els éssers vius.
 Hem d'aprendre a respectar i conservar el mitjà natural que ens envolta.
Aquesta tasca està concebuda amb la finalitat d'oferir al xiquet un extens camp
d'actuació, que li permeta ser l'autèntic protagonista del seu propi aprenentatge. El
paper a exercir pel docent seria d'element conductor, dinamitzador i
portador de recursos i de grans dosis d'entusiasme.
Es treballaran aspectes fonamentals de les competències bàsiques com:
habilitats, destreses, estratègies organitzatives i la formació de ciutadans amb
iniciativa i opinió pròpia.
Els factors motivadors que impregnen la tasca són rellevants perquè nostra
pràctica siga efectiva: el factor sorpresa, activitats dinàmiques i participatives,
varietat d'espais i recursos, treball nou per equips, la implicació de les
famílies, la possibilitat d'ampliar el seu nivell cognitiu i d'estratègies socials i
ciutadans.


OBJECTIUS:
  Conèixer, analitzar i reflexionar sobre la perfecta organització de la vida social
de les abelles, la seua valuosa aportació a la dieta humana, així com a l'equilibri
biològic de la naturalesa.
  Desenvolupar una adequada percepció de l'entorn per a orientar-se, desembolicar-se
amb autonomia i iniciativa personal, així com l'adquisició de destreses per a la
utilització de les noves tecnologies com a font d'informació i
comunicació.
  Mostrar actituds de respecte i compromís que afavorisquen la cura i
desenvolupament sostenible del medi ambient


CONTINGUTS
• Coneixement d'una forma de vida animal: les abelles.
• Cicle vital de les abelles: ou, larva, nimfa, adult.
• Característiques externes de les abelles: cap, *tórax, abdomen.
• Elaboració de la mel.
• Organització de les abelles: reina, obreres, *zánganos.
• Importància ecològica i econòmica de les abelles.
• Relació de les abelles amb les plantes: pol·linització.
• Productes: cera, pol·len. *Propoleo, gelea reial, mel.
• Ús dels mitjans tecnològics.
• Participació activa.
• Respecte per les opinions i participacions dels altres.
• Interès pel coneixement d'altres éssers vius.
• Respecte per totes les formes de vida.
• Desenvolupament de la curiositat, cura i respecte cap als animals i plantes
com a primeres actituds cap a la conservació del mitjà natural.



GUIA DIDÀCTICA 

INTRODUCCIÓ
La Webquest l'ABELLA DE MEL està pensada per a l'alumnat de cicle mitjà de PrimàriaS'ha confegit com a projecte final del Postgrau virtual Eines i Aplicacions informàtiques en l'educacióorganitzat per la UOC i l'Associació Rosa Sensat.
L'objectiu és que els alumnes i les alumnes descobreixin el món de les abelles de mel,( morfologia de l'abella, organització, alimentació, metamorfosi, la feina de l'apicultor i la mel) d'una manera diferent a l'habitual utilitzant les TIC com a eina principal d'ensenyament-aprenentatge.
Treballar a partir d'una WebQuest resulta engrescador i motivador, no només per l'alumnat, que va descobrint com fer la recerca per internet i utilitzant les TIC per realitzar produccions, si no també pel mestre, perquè d'alguna manera els docents també aprenem.
L'alumnat elaborarà un petit dossier on es recollirà la informació trobada i treballada sobre l'abella de mel.
OBJECTIUS i CONTINGUTS DIDÀCTICS
Les 2 àrees curriculars implicades en aquesta WebQuest són:
l'àrea de Coneixement del Medi Natural i
l'àrea d'Informàtica.
Objectius didàctics de CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL
  • Conèixer algunes característiques bàsiques d'un animal invertebrat com és l'abella, referents a la seva morfologia, a l'organització, a l'alimentació, a la reproducció i al seu medi.
  • Reconèixer els principals beneficis que ens aporten les abelles, insecte de la fauna catalana.
  • Recollir, seleccionar i organitzar informació sobre aquest insecte i el seu món.
  • Respectar i valorar les funcions d'aquest insecte.
Competències bàsiques en TIC (INFORMÀTICA)
  • Dominar les destreses bàsiques necessàries per a la utilització de les TIC.
  • Emprar les TIC per cercar, localitzar, avaluar i recuperar informació a partir d'una àmplia diversitat de fonts.
  • Aprendre a treballar en equip en entorns de treball col·laboratiu.
Continguts:
CONCEPTUALS
PROCEDIMENTALS
ACTITUDINALS
  • Morfologia i organització de l'abella de mel
  • Alimentació
  • Metamorfosi
  • Apicultor
  • La mel i altres beneficis que ens proporcionen les abelles.
  • Internet com a font d'informació
  • Processador de textos
  • Utilització d'eines de recerca d'informació: adreces citades,...
  • Comprensió i organització de la informació rebuda.
  • Elaboració conjunta de les activitats plantejades.
  • Utilització adequada de les TIC per elaborar el treball que es demana.
  • Interès per conèixer coses noves.
  • Iniciativa i participació activa en el grup.
  • Gust a l'hora de la presentació dels treballs, (dossier).
AGRUPACIÓ DELS/LES ALUMNES
L'organització òptima dels alumnes seria en grups de 3, perquè a l'hora d'estar davant de l'ordinador és més còmode i, per altra part, es potencia més el diàleg crític, facilita la comunicació entre els companys.
La distribució dels alumnes la farà el/la mestre/a. Es mirarà de que siguin grups de nivell heterogeni, ja que es fomenta una dinàmica interactiva de tolerància i de respecte cap als companys de feina: provoquen l'ajut mutu, l'intercanvi d'opinions, la presa de decisions conjunta,...és a dir, afavoreix el desenvolupament social de l'infant.
El coneixements mínims d'informàtica que els alumnes han de tenir per fer aquesta Webquest són els següents:
fer anar el processador de textos : saber imprimir, inserir alguna imatge,...
- saber desar un document o una imatge a la carpeta,
- capturar imatges a Internet,
- fer anar el navegador.
A més han d'entendre el català i el castellà, ja que hi ha pàgines en les dues llengües.
TEMPORITZACIÓ
La dinàmica dels grups, el coneixement previ del treball de les WebQuest i l'agilitat en l'ús de les eines informàtiques són factors que determinaran una major o menor durada del procés de treball.
A continuació es presenta una temporització de la WebQuest per sessions de treball d'una hora. Totes les sessions es faran a l'aula d'informàtica.
Sessió 1
Es constitueixen els diferents grups de treball i s'introdueix la tasca.
En aquesta primera sessió és molt important que els grups coneguin exactament el que se'ls demana, la tasca, i puguin definir clarament què és el que han de realitzar.
El/la docent presenta la WebQuest a través de la televisió de l'aula o del canó, d'aquesta manera els aprenents coneixeran les diferents parts incluint el de l'avaluació a on s'especifica els aspectes que es valoraran. D'aquesta manera, podran autoregular el procés d'aprenentatge i d'elaboració del projecte.
Començaran fent l'Activitat 1 on han de cercar, seleccionar i processar la informació sobre la morfologia i l'organització de l'abella a partir dels enllaços seleccionats. Una vegada hagin contestat al qüestionari han d'imprimir-lo (3 còpies). Cada alumne/a guardarà les seves còpies impreses en un portafolis de plàstic.
Sessió 2
Durant la sessió 2 els aprenents han de buscar, escollir i processar la informació a partir dels enllaços seleccionats per elaborar l'Activitat 2 que fa referència a l'alimentació i al treball de les abelles. Un dels exercicis que es proposa és capturar una imatge d'internet; aquesta, primer, s'haurà de guardar per més tard poder-la inserir en la fitxa. Hauran d'imprimir el full de treball elaborat (3 còpies).
Sessió 3
En aquesta sessió el components del grup cercaran, seleccionaran i elaboraran una fitxa, que després imprimiran, a partir de les pàgines web citades que tracten sobre la Metamorfosi de l'abella,Activitat 3.
Sessió 4
Els alumnes del grup buscaran informació sobre els apicultors, faran el Clic d'Apicultura de Francesc Piñol, mestre del CEIP Jaume II, El Perelló (Baix Ebre) i contestaran a una sèrie de preguntes relacionades amb el tema, Activitat 4. També hauran de formular tres qüestions per fer a l'apicultor que vindrà a l'escola.
Dir que, la visita de l'apicultor es farà a una sessió de Coneixement del Medi Natural.
Sessió 5
Després els diferents grups han de buscar, escollir i processar la informació a partir dels enllaços seleccionats per elaborar l'Activitat 5 que tracta sobre la mel i els altres productes que ens proporcionen les abelles.
Sessió 6
En aquesta darrera sessió els components del grup faran una revisió de tot el material elaborat, faran els entreteniments que es plantegen a la pàgina, Activitat 6; mentres el/la mestre/a podrà dur a terme l'avaluació (rúbriques) amb els diferents grups.
RECURSOS i CRÈDITS
Els recursos utilitzats pel desenvolupament d'aquesta WebQuest han estat els següents:
  • Material del Postgrau Virtual Eines i Aplicacions informàtiques en l'educació organitzat per la UOC i l'Associació Rosa Sensat.
  • De mestr@ a mestre/a. Recursos a l'aula
  • Web de la Comunitat Catalana de WebQuest
  • Agrair molt especialment a Bernie Dodge per crear i proporcionar aquest fantàstic recurs didàctic anomenat WEBQUEST, que ens facilita la integració de les TIC al món educatiu.
  • Voldria donar les gràcies a tots els professors del Postgrau, per la seva paciència i comprensió.
Els requisits necessaris per desenvolupar la WebQuest són:
  • Una aula d'informàtica amb:
  1. - Un ordinador per cada grup de tres alumnes, amb els recursos suficients per desenvolupar, amb facilitat, totes les tasques.
  2. - Connexió a Internet.
  3. - Dues impressores, com a mínim ja que s'han d'imprimir les activitats realitzades a la sessió.
  4. - Caldria tenir instal·lat l'Adobe Reader 7 (per inserir una imatge dins d'un PDF, Activitat 2) que es pot baixar fàcilment d'internet a la següent adreça:http://www.adobe.es/products/acrobat/readstep2.html
  • La visita, a l'escola, d'un apicultor de la zona.
AVALUACIÓ
Abans de començar a treballar els alumnes saben com i de què seran avaluats, ja que és recomanable fer una lectura de tota la WebQuest prèvia. D'aquesta manera es potencia una bona orientació del treball.
Hi haurà dos tipus d'avaluació:
  • Observació continuada que farà el/la mestre/a durant totes les sessions.
  • Les rúbriques que s'han elaborat per avaluar el treball de l'alumnat. Aquestes es passaran de forma conjunta amb el/la mestre/a i els components del grup per tal de compartir diferents punts de vista i intercanviar opinions.
Cal deixar molt clar que el /la mestre/a, a més d'avaluar, ha de ser un guia que assessori i reforci en les feines de la WebQuest!!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada